Kaip niekad gausi filmų programa pristatys didžiuosiuose pasaulio kino festivaliuose atrastus, geriausiai kino kritikų svetur įvertintus ir prestižinius apdovanojimus pelniusius filmus. „Kino pavasario" komanda atrinko šiuos filmus, pernai apsilankiusi daugiau nei 20 didžiausių pasaulio festivalių: Kanuose, Berlyne, Toronte, San Sebastiane, Sandanse, Venecijoje, Roterdame, Sarajeve ir kituose.
Festivalio žiūrovai taip pat turės galimybę susitikti su filmų kūrėjais, aktoriais. Į „Kino pavasarį" šiemet atvyksta garsus kroatų aktorius Rade Šerbedžija, žinomas rusų režisierius Aleksejus Fedorčenka, vienas garsiausių pasaulio smuikininkų Julianas Rachlinas, vaidybinio ir dokumentinio kino režisierius Sergejus Loznica, palestiniečių aktorius Ali Sulimanas, kiti pripažinti ir vertinami kino kūrėjai.
Į festivalio renginį „Vilnius Meeting Point" laukiama atvykstant net 100 įtakingų kino pramonės atstovų iš Europos kino festivalių bei įvairių kino organizacijų. Šiame renginyje bus aptariamos lietuvių ir tarptautinio kino aktualijos bei bendradarbiavimo galimybės.
Konkursinė festivalio programa „Nauja Europa - nauji vardai" tradiciškai kvies įvertinti įspūdingiausius debiutus iš Rytų ir Vidurio Europos. Šiais metais dėl pagrindinio festivalio prizo rungsis 12 filmų iš Rumunijos, Lenkijos, Serbijos, Bulgarijos, Bosnijos ir Hercegovinos, Ukrainos, Slovakijos ir Lietuvos, pirmą kartą į „Kino pavasario" statulėlę pretenduos ir filmas iš Gruzijos.
Bus pratęsta pažintis su geriausiais Amerikos nepriklausomųjų kūriniais, juos „Kino pavasaris" pristato kartu su JAV ambasada Vilniuje. Aštuoni šios programos filmai patrauks įtaigiomis istorijomis, kurios aktualios ir Lietuvai.
„Kino pavasaris" didžiuojasi galėdamas pristatyti daug garsių kūrėjų vardų, tarp kurių festivalio žiūrovų numylėtinis Kim Ki-dukas, Lietuvoje nuolat daug dėmesio sulaukiantis iranietis Abbasas Kiarostami bei kasmet naujais darbais stebinantis Michaelas Winterbottomas. Šių bei kitų pasaulyje pripažintų ir itin vertinamų režisierių naujausius darbus bus galima pamatyti „Meistrų" programoje.
Pačius smagiausius, šmaikš-čiausius filmus „Kino pavasario" lankytojai ras „Viasat" komedijų programoje. Festivalį atidarys „Auksiniam gaubliui" nominuota komedija „Kvartetas", kurią režisavo garsus aktorius Dustinas Hoffmanas. Uždarymui pasirinktas „Kino pavasario" gerbėjams gerai pažįstamo vengrų režisieriaus Gyorgy Palfi filmas „Galutinis montažas: ponios ir ponai".
Besidomintiems naujais kino pasaulio vardais skirta programa „Atradimai", kurioje rodomi daugiausia dėmesio sulaukę debiutuojantys režisieriai. Jaunieji „Atradimų" kūrėjai išsiskiria savitu, kartais netikėtu požiūriu, originaliomis ir aktualiomis filmų temomis.
Pirmą kartą „Kino pavasaris" pristatys muzikinių filmų programą. Melomanai filmuose pamatys Bobą Marley, Johną Forte, Aliną Orlovą ir kitas muzikos pasaulio įžymybes.
Besidomintys kulinarija ar tiesiog gerą maistą mėgstantys žiūrovai turėtų nepraleisti naujosios kulinarinių filmų programos. Čia maisto gaminimo paslaptimis bei restoranų verslo subtilybėmis dalinsis geriausi virtuvės šefai. Filmus lydės renginiai, kuriuose Lietuvos virtuvės šefai kvies „Kino pavasario" žiūrovus ragauti gerą maistą.
Dar viena šių metų naujiena – „Naujojo Rusijos kino" programa – kino mėgėjus kvies susipažinti su nekomerciniais rusų kūrėjų filmais. Nors kartais jie ir nesulaukia ypatingo dėmesio tėvynėje, yra ypač vertinami garsiausių pasaulio kino festivalių. Rusijos kūrėjai dažnai imasi netikėtų, kartais visuomenės „nematomų" temų ir atskleidžia gyvenimus, apie kuriuos dažnas nėra net girdėjęs.
Retrospektyva šiemet pristatys prancūzų kino legendą ir vieną Naujosios bangos pradininkų Jeaną-Lucą Godard'ą. Aštuoniuose ankstyvuosiuose režisieriaus filmuose vaidina Jeanas-Paulis Belmondo, Brigitte Bardot, Anna Karina, Alainas Delonas.
Daug dėmesio šiemet festivalis skirs nacionaliniam kinui. Parengtos net keturios lietuvių filmų programos, bus parodyta 14 lietuviškų premjerų. Tradiciškai vienam iš lietuvių programos filmų atiteks žiūrovų simpatijos prizas, o pirmą kartą festivalio skelbiamas studentų filmų konkursas skatins ir jaunuosius kino kūrėjus. Lietuvių kino gerbėjams „Kino pavasaris" dovanoja naujovę - kartu su Užsienio reikalų ministerija pristatys naują programą „Lietuviai svetur". Ji suteiks galimybę Lietuvos žiūrovams pamatyti, kaip sekasi tautiečiams, kiną kuriantiems užsienyje, bus pristatyti filmai iš D. Britanijos, Estijos, Gruzijos, JAV, Latvijos, Malaizijos, Nyderlandų.
Filmų aprašymus ir video-anonsus galima rasti: www.kinopavasaris.lt/filmai
Rengėjų inf.
Konkursinė programa „Nauja Europa - nauji vardai"
Šįmet „Kino pavasario" konkursinėje programoje „Nauja Europa - nauji vardai" bus parodyta dvylika filmų iš Lietuvos, Lenkijos, Rumunijos, Bulgarijos, Bosnijos ir Hercegovinos, Ukrainos, Gruzijos, Slovakijos ir Serbijos.
Programą bandyta sudaryti taip, kad būtų akivaizdi Rytų ir Vidurio Europos kinematografijų temų bei jų perteikimo formų įvairovė. Šįmet į konkursinę programą įtrauktas ir lietuviškas filmas. Tai Kristinos Buožytės ir Bruno Samperio „Aurora". Jauna režisierė pasirinko mokslinės fantastikos žanrą žmonių santykiams perteikti. Tai-vienintelis šio žanro filmas konkursinėje programoje.
Iš kaimynės Lenkijos šįmet ir vėl atrinkti du visiškai skirtingų temų filmai. Naujoje Katarzynos Roslaniec dramoje „Mamos liūdesys" („Bejbi blues") pasakojama apie septyniolikmetę motiną. Pasak režisierės, šis filmas - apie vienišus paauglius, kurie, norėdami būti mylimi ir ką nors mylėti, patys gimdo vaikus. Vienatvės temą analizavo ir ankstesnis režisierės filmas „Prekybos centro merginos" („Galerianki", 2009). Tačiau Rosłaniec nesuvienodina paauglių problemų. Filmo „Prekybos centro merginos" herojės užsidirba prostitucija prie prekybos centrų, o „Mamos liūdesio" pagrindinė veikėja Natalija savo mažąjį Anteką bando išlaikyti įsidarbindama stilingų drabužių parduotuvėje ar tampydama jį po fotosesijas. Pasak režisierės, tokių filmų temas diktuoja realybė, kurioje dabar gyvename. Besaikis vartojimas, taip pat paauglių noras pritapti ir atrodyti kaip reklamose vaizduojami žmonės verčia juos elgtis neapgalvotai. Noras kuo anksčiau subręsti ir įžengti į suaugusiųjų pasaulį taip pat yra vartotojiškumo pasekmė.
Slawomiro Fabickio psichologinė drama „Myliu" („Miłość") pasakoja apie sutuoktinių porą, kartu gyvenančią jau dešimt metų ir besilaukiančią kūdikio. Jų santuoka jau pasiekė tą fazę, kai jausmai nebe pirmo šviežumo. Viena krizinė situacija, dėl kurios abu sutuoktiniai nekalti, pastūmėja link santykių iširimo. Režisierius netapo šiuolaikinių lenkų trisdešimtmečių portreto, jam labiau rūpi įvairūs meilės atspalviai: pavydas, baimė, atleidimas, neapykanta, abejingumas. Poroms, ilgai gyvenančioms kartu, šių jausmų neįmanoma išvengti.
Balkanų šalių kinas ir toliau bando dorotis su praeities traumomis. Trys įtraukti į konkursinę programą filmai pasakoja apie Balkanų karo padarinius, kurie jaučiami ir dabar. Kaip pasakė vienas kanadiečių kritikas, apie tai turi būti kalbama, nes šis karas per greitai išsitrynė iš Vakarų sąmonės. Bet šios šalys kraujuoti nesiliovė. Vienas tokių filmų - Aidos Begič drama „Sarajevo vaikai" („Djeca"). Prieš ketverius metus režisierės debiutinis pilno metražo filmas „Sniegas" buvo įtrauktas į Kanų festivalio paralelinės kritikų savaitės programą ir apdovanotas Didžiuoju prizu. Naujasis filmas buvo rodomas Kanų „Ypatingo žvilgsnio" programoje ir taip pat sulaukė dėmesio. „Sarajevo vaikai" pasakoja apie seserį, kuri bando apsaugoti savo jaunėlį brolį nuo vaikų namų. Apie jų tėvus kalbama mažai, tik žinoma, kad jie žuvo per karą. Pasak režisierės, jai įdomu, kokioje visuomenėje ji gyvena dabar. Kaip ir dauguma bosnių, Begič nebetiki, kad visuomenė atsigaus. Jos manymu, svajonės užleido vietą prisiminimams, o tai verčia jaustis bejėgiškai ir trukdo galvoti apie ateitį.
Dar vieno iš Bosnijos ir Hercegovinos kilusio, tačiau nuo karo į Kanadą pabėgusio režisieriaus Igorio Drljacos filme „Krivina" („Krivina") pasakojama apie imigrantą Miro, kuris niekaip negali pritapti užsienyje, nesugeba prisirišti prie žmonių ir nuolat keičia gyvenamąją vietą. Filmo tema ir nuotaika labai artima Dubravkos Ugresič romanui „Skausmo ministerija". Pasak režisieriaus, jis norėjo sukurti filmą apie praradimo jausmą, kamuojantį daugelį buvusių jugoslavų, ne savo noru išvykusių iš savo šalies.
Serbų režisieriaus Miroslavo Terzičiaus filmas „Išganymo gatvė" („Ustanicka ulica") patiks žanrinio kino mėgėjams. Jaunam tyrėjui paskiriama pirmoji užduotis - ištirti slapto smogikų būrio nusikaltimus. Tačiau vyras išsiaiškina daugiau, nei reikėjo. Nors filmas ir neparemtas tikrais faktais, jame esama netiesioginių sąsajų su Radovano Karadžičiaus nusikaltimais ir jo suėmimu.
Jaunos ukrainietės režisierės Darijos Onyščenko debiutinis filmas „Rytų nostalgija" („Eastalgia") palies Rytų ir Vidurio Europos regionui opią temą - emigraciją, susvetimėjimą ir vienatvę ne tik svetimoje, bet ir savoje šalyje, nes čia dažną kamuoja nepasitenkinimo jausmas ir svajojama laimę rasti kitur. Šią nesikeičiančią tiesą režisierė subtiliai perteikia pasitelkdama keturis pagrindinius personažus, susaistytus giminystės ryšiais, bet gyvenančius skirtingose šalyse.
Režisierės iš Gruzijos Rusudanos Chkonia dramoje su juodojo humoro elementais „Nenustok šypsotis" („Gaigimet") dėmesys nukrypsta į grožio konkursų užkulisius. Tikra istorija paremtame filme pasakojama apie dešimt moterų, nusprendusių bet kokia kaina laimėti grožio konkursą, didelę sumą pinigų bei erdvų butą. Absurdiškas jų elgesys siekiant išgarsėti ne vienam primins Lietuvos realybės šou ar „žmonių" žurnalų antraštes bei tekstus. Tačiau stipriausia filme, kad režisierė viską stebi tarsi iš šalies ir vengia moralizavimo.
Pastarieji metai buvo itin produktyvūs režisierėms moterims. Tai patvirtina ir slovakų režisierės Miros Fornay filmas „Mano šuo Kileris" („Moj pes Killer"), pelnęs šių metų Tarptautinio Roterdamo kino festivalio apdovanojimą „Tigrą". Tema gana opi ir Lietuvai: neonacistinis jaunimas. Režisierė dirbo su šios subkultūros jaunuoliais, nors ir kategoriškai pasisako prieš jų idėjas. Tai filmas apie asmenį, kuris pasirenka neonacių subkultūrą todėl, kad jį kamuoja nepilnavertiškumo kompleksas ir gėda dėl savo motinos. Vaikinas tiesiog nenori išsiskirti iš provincijos daugumos.
Į konkursinę programą atrinkti ir du rumuniški filmai. Tai Tudoro Giurgiu absurdo drama „Apie sraiges ir žmones" („Despre oameni si melci") bei Mariano Crisano „Rokeris" („Rocker"). Giurgiu filmas „Apie sraiges ir žmones" praėjusį rudenį apdovanotas Tarptautinio Varšuvos kino festivalio Specialiuoju žiuri prizu. Rumunai moka kurti ne tik rimtas realistiškas dramas, bet ir kandžiai pasijuokti iš komunizmo absurdiškumo ar laukiniu greičiu augančio kapitalizmo. Tokia ir šio filmo istorija, nukelianti į 1992-uosius, kai visa Rumunija laukė Michaelo Jacksono pasirodymo, o vienai automobilių kompanijai grėsė bankrotas. Anot režisieriaus, tai filmas „apie paprastą žmogų, kuris tampa didelių permainų liudininku - komunistinio režimo griūtis apverčia aukštyn kojomis jo įprastą kasdienybę".
Mariano Crisano „Rokeris" visai kitoks. Pirmasis režisieriaus filmas „Rytoj" taip pat buvo rodomas „Kino pavasario" konkursinėje programoje. Naujo filmo herojus - šiuolaikinėje Rumunijoje gyvenantis, bet vis dar savo jaunystės metuose užstrigęs rokeris Viktoras. Jis visiškai atitrūkęs nuo realybės, todėl padarys viską, kad pogrindinėje ir niekam nežinomoje roko grupėje grojantis jo sūnus nemestų muzikos. Tėvas, kuris bando nepaleisti sūnaus iš savo pasaulio, yra kaltas, jog vaikinas tapo nepagydomu narkomanu.
Žinomas bulgarų operatorius Emilis Christovas, filmavęs tokius filmus kaip „Žgutas" bei „Pasaulis yra didelis ir išsigelbėjimas slypi už kampo" (abu rodyti „Kino pavasaryje"), šįkart pats nusprendė sėstis į režisieriaus kėdę. Jo debiutinio filmo „Chameleono spalvos" („Tsvetat na Hameleona") premjera įvyko Tarptautiniame Toronto kino festivalyje. Filmas sukurtas pagal garsaus bulgarų rašytojo Vladislavo Todorovo knygą. Ši drama tikrai patiks tiems, kurie mėgsta Viktoro Pelevino kūrybą ar filmus apie šnipus. Labiausiai režisierių domino žmogaus gebėjimas pasikeisti per trumpą laiką. Anot jo, net vienuolika dabartinės Bulgarijos arkivyskupų dar visai neseniai buvo užkietėję šnipai.
Parengė Santa Lingevičiūtė
Komentarai (0)